Za nami III Kongres Marki Małopolska
Dwudniowy III Kongres Marki Małopolska w Szczawnicy dobiegł już końca. Wydarzenie to angażuje w proces kreowania marki regionu małopolskie gminy, środowiska biznesu i kultury oraz specjalistów w dziedzinie marketingu i promocji. Wydarzenie to także przestrzeń do wymiany doświadczeń w zakresie marketingu miejsc, wyrażenia swoich opinii i spostrzeżeń dotyczących współpracy na rzecz rozwoju marki regionu. Uczestnicy biorą udział w licznych warsztatach i rozmowach z ekspertami, zdobywając niezwykle cenną wiedzę na temat współczesnych narzędzi marketingowych.
AI – Twój przyjazny asystent czy technologiczna bonanza
Drugi dzień kongresu rozpoczął się od warsztatów z Markiem Staniszewskim. Prowadzący przedstawił uczestnikom fakty i mity oraz zagrożenia, które niesie ze sobą coraz bardziej obecna tzw. sztuczna inteligencja w zakresie marketingu i promocji. Niewątpliwie skupiając się na korzyściach nie należy zapominać o zagrożeniu, które niesie ze sobą ta swoista rewolucja. Coraz częściej obserwuje się zjawisko określane, jako deep fake – czyli np. korzystając z autentycznych zdjęć z naszych osobistych profili modyfikowane są istniejące filmy z „nałożeniem” naszego wizerunku. Niestety zdarza się, że nie są to produkcje, które można traktować z przymrużeniem oka, bowiem zawierają mocno kontrowersyjne treści. Do tej pory nie znaleziono sposobów na rozwiązanie tego typu problemu. Ale oprócz tego sztuczna inteligencja jest narzędziem, które już teraz niesie ze sobą ogromne możliwości.
Technologia ta pozwala np. tworzyć spoty reklamowe na bazie modeli generatywnych, które są często dostępne bezpłatnie i m.in. pozwala to na znaczną obniżkę ceny ich produkcji. AI potrafi już samodzielnie pisać teksty i dokonywać hiper personalizacji, co jest spełnieniem marzeń marketingowców, czyli personalizację przekazu do indywidualnego odbiorcy. W Indiach np. w jednej z akcji promocyjnych sztuczna inteligencja przygotowała kilkadziesiąt tysięcy filmów i każdy z nich z inną treścią i przekazem do konkretnej osoby. Oczywiście narzędzie to nie jest wbrew pozorom łatwe – jego opanowanie wymaga czasu i pracy, co jednak jest konieczne w obecnej rzeczywistości.
Jak podkreślił Marek Staniszewski często mylne są nasze oczekiwania w zakresie efektów pracy i pojawia się określenie, że AI to swoisty stażysta, który chce pomóc, ale jest nieporadny i z jego pracy niewiele wynika. Generalnie znajdujemy się w sytuacji, którą można porównać do pojawienia się nowego gatunku na naszej planecie. Trzeba go zrozumieć, kooperować i nauczyć się z nim żyć. A narzędzie to jest już tak zaawansowane, że tworzone przez niego teksty są tak doskonałe, że często nie jesteśmy w stanie ocenić, czy to dzieło konkretnego człowieka czy też właśnie produkt AI.
Storytelling, czyli jak dobrze opowiadać historie w samorządzie
Samorządy wprowadzają nowoczesne i skuteczne narzędzia marketingu i promocji przede wszystkim w zakresie komunikowania się z mieszkańcami. Obecnie w zasadzie jedyną różnicą pomiędzy prywatnymi podmiotami, a miastami, gminami czy powiatami, to potencjalnie mniejsze możliwości budżetowe, czyli środki finansowe, które mogą być przeznaczone na określone działania
– zaznaczył w swoim wystąpieniu Michał Raszka, ekspert w branży marketingu i PR.
Jak podkreślił, brak środków finansowych nie pozwala na prowadzenie szerokich działań promocyjnych, czy spektakularne emisje spotów reklamowych. Z drugiej strony pomijając działania w zakresie turystyki, w tym przypadku grupa odbiorców również nie jest zbyt szeroka – samorządy kierują przekaz do swoich mieszkańców, ewentualnie osób zamieszkałych w obrębie jakiegoś określonego regionu.
Obecnie samorządy, dzięki swoim pracownikom, tworzą kreatywne rzeczy i projekty. A spotkania, takie jak III Kongres Marki Małopolska w Szczawnicy, są doskonałą okazją do wymiany wiedzy, spostrzeżeń, czy doszkalanie się. Dzięki takim inicjatywom samorządy uczą się jeszcze lepiej komunikować i prowadzić działania marketingowe.
W dobie sztucznej inteligencji ograniczeniem nie jest już często budżet, a wiedza, którą trzeba posiadać. Tutaj w Szczawnicy w warsztatach uczestniczyły osoby, które szukają wiedzy, rozwijają się, słuchają ekspertów i fachowców, a potem wracają i stosują tę wiedzę w praktyce
– mówił prowadzący panel Michał Raszka.
Budowanie marki osobistej
Ostatni panel poświęcony był budowaniu marki osobistej, budowaniu relacji w trudnym świecie GenAI. Ekspert Marek skała przedstawił 10 skutecznych technik z 7 stron świata.
Jak zaznaczył na początku swojego wykładu, zawsze warto budować pozytywne relacje zaczynając nawet od naszych zakupów w sklepie. Już sam uśmiech na twarzy, to forma wywierania wpływu na ludzi, ponieważ praktycznie zawsze wywołuje on pozytywną reakcję. Popularne hasło głosi, że lepszy sztuczny uśmiech niż prawdziwa niechęć, a jesteśmy oceniani na podstawie naszego zachowania.
Public relations to zarządzanie komunikacją z otoczeniem, w celu kreowania wizerunku ułatwiającego nie tylko organizacji, ale i danej osobie osiągnięcie podstawowych celów. Tutaj warto pamiętać, że personalnie najpierw oceniane jest to jak wyglądam, następnie, co mówię i dopiero na końcu, co robię. Często pewne zjawiska takie jak Blue Monday są sztucznie kreowane – w tym konkretnym przykładzie po to, aby namówić nas do odreagowania najgorszego dnia w roku poprzez wykupienie już w styczniu wakacyjnej wycieczki. Kolejna ważna zasada, o której wspomniał prowadzący dotyczy tego, że o osobach żywych mówmy dobrze albo wcale, trzeba liczyć się z tym, że ktoś im powtórzy, co o nich sądzimy i poniesiemy tego konsekwencje. Jeśli tylko to możliwe nie należy wdawać się w spory, a najważniejsze w budowaniu relacji są trzy słowa: doceniam, gratuluję i szanuję.
Na zakończenie III Kongesu Marki Małopolska głos zabrała Paulina Surman, zastępca dyrektora Marketingu i Promocji UMWM.
III Kongres Marki Małopolska to efekt wspaniałej pracy wielu pracowników Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego za co bardzo im dziękuję. Prace rozpoczęliśmy już rok temu, gdy kongres został ujęty w budżecie, a nad samym wydarzeniem pracowaliśmy od wiosny, aby tegoroczna edycja była jak najbardziej merytoryczna i przekazała odbiorcom praktyczną wiedzę. Dziękuję wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i liczę na owocną współpracę na rzecz kreowania wizerunku Małopolski.
– podsumowała Paulina Surman.
Opublikuj komentarz