Zakupy przez Internet cieszą się ogromną popularnością, jednakże zawsze należy zachować ostrożność przy takich transakcjach, gdyż fałszywych ogłoszeń nie brakuje. Przekonał się o tym 24-letni mieszkaniec powiatu suskiego, który wysłał oszustowi 4000 złotych i zamiast telefonu komórkowego otrzymał w przesyłce ciastka.
Kilka dni później otrzymał informację, że przesyłka z telefonem czeka na niego w skrytce. Odbierając przesyłkę, zauważył że wielkość paczki się zgadza jednakże nie waga. Jak się okazało w paczce, zamiast wysokiego modelu telefonu komórkowego w atrakcyjnej cenie, znajdowała się połowa opakowania wafli. 24-latek, spróbował nawiązać kontakt ze sprzedającym, jednakże numer telefonu był już niedostępny.
Aby próbować ustrzec się przed oszustem internetowym pamiętaj o kilku zasadach:
• uważaj na fałszywe sklepy internetowe. Zamawiając wybrany przedmiot, zwróć uwagę na sprzedającego (jak długo widnieje w serwisie, ilu użytkowników korzystało z jego usług, czy ma pozytywne opinie itp.) oraz czytaj dokładnie opis aukcji i regulamin sklepu, z którego usług zamierzasz skorzystać.
• zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości – czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
• negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
• nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS);
• sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
• zanim wpłacisz pieniądze na wskazane konto, rozważ bezpieczniejszą opcję płatności przy odbiorze;
• gromadź całą korespondencję prowadzoną ze sprzedającym, bo w przypadku oszustwa jest ona bezcennym dowodem;
• po otrzymaniu przesyłki koniecznie sprawdź, czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeśli nie, skontaktuj się ze sprzedającym, by wykluczyć ewentualną pomyłkę. Kiedy mimo prób to się nie udaje albo gdy odeślesz zakupiony towar, a nie otrzymasz zwrotu pieniędzy, poinformuj o tym fakcie Policję.